Nuftang add

Khamis, 20 September 2012

Ada Bujet RM 10 000? ASB vs Emas?



Asalammualaikum dan salam sejahtera pembaca budiman,

Persoalan hari ini ialah di mana ingin melabur. Selalunya pernyataan berikut sering bermain di lubuk sanubari kita.....


"Jika saya ada RM10 000 yang mana patut saya pilih?"
" Adakah melabur dalam ASB atau melabur dalam pelaburan emas?"



Mengapa dibandingkan dengan ASB? 

ASB merupakan satu cabang pelaburan yang digemari oleh orang bumiputera untuk melabur bagi kegunaan akan datang seperti melanjutkan pelajaran , menunaikan umrah ataupun melancong. Ia disebabkan oleh bonus dan dividen yang ditawarkan oleh pelaburan ini agak menarik.

 
ASB  RM 10 000

Sekiranya saya melabur didalam ASB dengan modal RM10 000. Saya akan mendapat pulangan dalam purata 8%-9% setahun tetapi saya tidak boleh mengeluarkan pelaburan saya dalam tempoh setahun sekiranya ingin mendapat pulangan yang maksimum.





Berdasarkan jadual diatas dapat kita lihat bonus dan dividen ASB kita semakin mengecil dari tahun ke tahun. Maksudnya, pendapatan kita mengecil dari tahun ke tahun.



Emas  RM 10 000

Sekiranya saya melabur dalam emas dengan modal RM10 000. Saya akan mendapat pulangan purata setahun dalam 20%.

Saya boleh menjual semula mahupun membeli berdasarkan pasaran  iaitu saya boleh menjual apabila harga mencapai target saya(untung) .Serta membeli semula ketika harga jatuh. Pekara ini dapat memaksimakan keuntungan saya.


Bagi pembaca yang kurang jelas, bolehlah melihat gambaran dibawah.

Perbandingan Setahun

Untuk sesi lebih lanjut bolehlah berhubung dengan saya melalui facebook Fadzilan Lan. Jadikan diri anda celik emas.


Saya telah bermula…anda bila lagi?


Salam dari admin. 

Fadzilan bin Tomi
Public Gold Dealer
PG025782
0148938770

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...