Nuftang add

Jumaat, 21 September 2012

Baru Nak Melabur Emas? Elakkan 10 kesilapan


Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca sekalian…

Artikel hari ini berkisar kepada kesilapan-kesilapan yang pernah dilakukan oleh pelabur-pelabur emas. Tujuan artikel ini ditulis adalah untuk memberi panduan kepada pembaca sekalian berkaitan pelaburan emas.Ada diantara kita malu hendak bertanya….tapi ingatlah malu bertanya sesat jalan, malu bertanya berkaitan emas rugi jawabnya.







#1     Melabur tanpa ilmu atau ikut-ikutan.

Ilmu yang betul menyelamatkan kita dalam banyak pekara seperti kerugian mahupun penipuan. Jangan melabur emas kerana mengikut kawan atau nak jaga hati kawan. Belilah atau baca sebuah buku sekurang-kurangnya untuk mengetahui asas pelaburan emas. Baca melalui blog-blog pelaburan emas seperti blog saya ini dan lebih mudah lagi bertanya kepada saya atau dealar yang anda rasa sesuai. Semakin banyak anda membaca,semakin meningkatlah kefahaman anda berkaitan emas.


#2    Membeli barang kemas sebagai pelaburan.

Walaupun harga emas meningkat dalam jangka masa panjang. Barang perhiasan bukanlah pelaburan yang menguntungkan kecuali Public Jewelries. Ini kerana barang perhiasan melibatkan faktor upah tukang (workmanship costs) dan faktor spread yang mudah dimanipulasi oleh peniaga emas.

#3    Melabur bukan emas fizikal.

Sekarang terdapat pelbagai jenis pelaburan emas seperti buku simpanan emas , skim pelaburan dan lain-lain yang ditawarkan oleh pihak bank mahupun syarikat-syarikat pengeluar emas. Sebaik-baik pelaburan emas ialah pelaburan yang melibatkan emas fizikal. Emas yang boleh dipegang dan dilihat. Apabila emas tersebut disimpan oleh kita sama ada simpanan sendiri atau dalam peti safe deposit, kita mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas emas yang kita simpan.

#4   Membeli bar emas dan syiling emas di kedai emas.

Anda memikirkan simpan dalam bentuk bar mahupun syiling emas lebih baik kerana bukan barang perhiasan. Namun sekiranya anda ingin memaksimakan keuntungan ia bukanlah belian yang baik kerana banyak syarat-syarat seperti tidak boleh dibuka plastik,tidak boleh calar dan sebagainya yang dikenakan oleh kedai emas.Sekiranya melanggar syarat ini ia akan dikira sebagai emas terpakai dan susut nilainya 20% hingga 25%. Banyak tu.

#5  Membeli emas lelongan bank

Membeli emas lelongan bank  juga bukanlah pilihan terbaik kerana tempoh bertenang anda lebih panjang.Tempoh bertenang ini ibarat masa menunggu sebelum anda mendapat semula keuntungan dari pembelian anda. Kebiasaannya barangan lelong melibatkan barang perhiasan dan puratanya murah 10% dari harga pasaran. Harus diingat bukan semua emas lelong berada dalam keadaan yang baik. Tambahan pula nilai spreadnya boleh mencecah 25%


#6  Melabur emas secara jangka pendek.

Membeli emas dengan harapan dapat keuntungan jangka pendek iaitu menggunakan wang yang bakal digunakan dalam masa terdekat. Contohnya beli emas dengan wang yang hendak digunakan dalam tempoh 2 bulan dari sekarang.Ingat..percaturan yang salah mengakibatkan kerugian kerana emas merupakan pelaburan jangka panjang dan sederhana.Anda harus memikirkan faktor spread sebelum melabur emas.


#7  Melabur emas guna kaedah Ar-rahnu.

Jangan mempraktikkan kaedah ini sekiranya tidak cukup ilmu. Anda hanya boleh mencagarkan emas anda hanya untuk pusingan modal perniagaan atau membuat sesuatu pelaburan yang telah dipastikan keuntunganya serta keuntungan yang diperolehi melebihi kos simpan emas anda. Kaedah Ar-Rahnu agak popular satu masa dahulu , kesannya sehingga hampir kesemua bank tidak menerima bar emas mahupun syiling emas sekarang. Tujuan Ar-Rahnu sebenarnya untuk membantu golongan susah untuk memperolehi pinjaman bercagar dan bukannya untuk mengaut untung mudah.


#8  Menunggu masa paling sesuai untuk melabur

Dalam dunia pelaburan emas hampir tiada istilah masa terbaik membeli emas. Jika anda bertanya kepada saya,masa terbaik membeli emas ialah apabila anda mempunyai wang yang cukup untuk membeli. Alasan terbaik yang saya boleh bagitau ialah, harga emas semakin meningkat dari tahun ke tahun dan faktor penurunan harga emas hanyalah bersifat sementara.


#9 Membeli emas yang murah tanpa mengkaji faktor lain.

Membeli emas yang murah memang mengembirakan tapi jangan lupa sekiranya anda menjual semula pasti harga ambil pun murah kerana emas mempunyai pelabagai jenis dan karat.Walaupun harga emas Public Gold bukan murah tetapi beberapa faktor lain perlu diambil kira oleh pelabur  seperti spread yang rendah, pemintaan yang tinggi, kredibiliti pengeluar,syarat belian semula  yang mudah dan ketulenan emas serta beberapa perkhidmatan nilai tambah yang lain.



#10  Pinjam duit untuk melabur

Melabur emas seharusnya dilakukan dengan duit lebihan belanja bulanan anda dan bukannya pinjaman. Sekiranya anda perlu untuk membuat pinjaman bank anda perlu benar-benar fokus untuk menjalankan perniagaan anda ini. Anda hendaklah mempertimbangkan segala kos nyata dan tersembunyi di sebalik pinjaman anda untuk mengelakkan anda hanya balik modal bahkan lebih teruk lagi mengalami kerugian akibat pinjaman anda tadi.Pastikan duit yang anda pinjam itu digunakan sepenuhnya untuk membeli emas dan disiplin diri yang tinggi.



Diharap artikel kali ini dapat membantu anda sebanyak sedikit. Pada pandangan saya,carilah ilmu emas itu sebanyak mungkin, kerana pernah satu pepatah menyatakan sekiranya anda rasa semakin anda membaca dan mencari ilmu  semakin banyak pekara anda tidak tahu , ilmu yang anda pelajari itu betul.Sekiranya anda merasakan ilmu yang anda pelajari itu mencukupi maksudnya adalah sebaliknya.

Saya telah bermula…anda bila lagi?


Salam pelaburan dari admin. 

Fadzilan bin Tomi
Public Gold Dealer
PG025782
0148938770

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...